"Otwórz podręcznik na stronie 57, przeczytaj pytania wstępne i przejrzyj artykuł na temat technologii ogrodniczej".
"Ugh, znowu ten podręcznik!".
Brzmi znajomo?
Podręczniki mogą być użyteczne zarówno dla korepetytorów internetowych, jak i nauczycieli w klasie. Zawierają program nauczania, umożliwiają kontrolowane ćwiczenie umiejętności czytania, pisania, słuchania i mówienia. Co więcej, zmniejszają ilość czasu potrzebnego na przygotowanie zajęć.
Jednak, powiedzmy sobie szczerze, nie zawsze są one interesujące i istotne dla uczniów. Dobra wiadomość jest taka, że jest alternatywa dla nauczania języka angielskiego z podręcznika.
W rzeczywistości istnieje mnóstwo autentycznych materiałów i zasobów i zasobów. Mogą one pomóc w prowadzeniu interesujących i motywujących zajęć online, które spełnią cele edukacyjne uczniów.
Jest wiele powodów, dla których warto włączyć autentyczne materiały do swoich lekcji, więc przyjrzyjmy się im.
Określenie "autentyczny" oznacza po prostu, że tekst, nagranie wideo lub materiał audio nie został stworzony z myślą o nauczaniu języka angielskiego.
Zamiast tego, treści nauczania pochodzą z prawdziwego źródła na przykład z gazety, podcastu lub platformy wideo. Nauczyciel opracowuje pytania, zadania lub projekty na podstawie autentycznych materiałów, które są dostosowane do poziomu uczniów.
Nauczanie języka angielskiego z wykorzystaniem autentycznych tekstów i materiałów ma wiele zalet. Na przykład, można łatwiej:
Po zapoznaniu się z uczniem (lub uczniami) w pierwszym dniu pierwszego dnia korepetycji onlinebędziesz wiedział wiele o ich zainteresowaniach, celach i wyzwaniach.
Można wtedy łatwo dobrać materiały do lekcji, które bezpośrednio odnoszą się do osobistych lub zawodowych zainteresowań i celów ucznia.
Jak można to zrobić szybko i łatwo?
Oczywiście wystarczy zwykłe wyszukiwanie w Google. Można też śledzić ulubione drużyny sportowe uczniów lub inne konta społecznościowe związane z ich zainteresowaniami (np. Twitter, LinkedIn czy Pinterest). Można tam znaleźć aktualne, interesujące historie, filmy lub proste posty społecznościowe, które można wykorzystać podczas lekcji.
Gdy trzymamy się materiałów z podręcznika, uczniowie często mają wrażenie, że grają w kręgle z poręczami. Dzieląc się i pracując nad tekstami, filmami i materiałami do słuchania, uczniowie czują się bardziej zmotywowani.
W końcu widzą, że mogą naprawdę zrozumieć teksty z prawdziwego świata (a nie materiały z podręcznika).
Na co należy zwrócić uwagę?
Należy uważnie obserwować uczniów, być cierpliwym i przeprowadzać ich przez materiał tyle razy, ile potrzeba, by nie zniechęcali się, jeśli okaże się, że jest on trudniejszy, niż się spodziewali.
Poza rozmowami o rzeczach, którymi interesują się uczniowie, można też znaleźć materiały dotyczące aktualnych wiadomości lub wydarzeń lokalnych. Wiadomości, o ile nie są denerwujące lub zbyt kontrowersyjne, mogą być świetnym punktem wyjścia do każdej lekcji.
Czy należy korzystać z każdego rodzaju wiadomości?
To zawsze zależy od własnego osądu, co będzie dobrym materiałem do dyskusji w klasie. Najlepiej unikać smutnych, kontrowersyjnych lub bardzo kontrowersyjnych tematów. Przed zagłębieniem się w treść należy też wziąć pod uwagę cele lekcji i zagadnienia językowe.
Angielski w biznesie podręczniki są często dość ogólne. Choć zawierają słownictwo związane z biznesem i przyzwoite ćwiczenia polegające na odgrywaniu ról, można mieć dużo szczęścia, jeśli znajdzie się ćwiczenie pasujące do roli ucznia.
Dlaczego więc nie zacząć korzystać z autentycznych materiałów związanych z branżą lub firmą ucznia?
Świetnym pomysłem jest wykorzystanie treści z firmowego bloga, recenzji lub wiadomości o firmie. Uczniowie często uważają tego typu materiały za szczególnie istotne.
Czy należy unikać jakichkolwiek treści związanych z firmą?
To chyba nie trzeba mówić, ale unikaj negatywnych recenzji i prasy. Należy także unikać wiadomości dotyczących zwolnień lub innych tematów, które mogą wywołać stres u uczniów.
Poniżej podajemy kilka przykładów materiałów autentycznych i sposoby ich wykorzystania.
Zaczynając od podstaw, artykuły z gazet i czasopism są dość łatwe do wykorzystania w klasie internetowej. Długość i stopień złożoności wybieranych tekstów zależy od celów zajęć, zainteresowań uczniów i ich poziomu zaawansowania. Można wybierać nagłówki, fragmenty lub całe artykuły.
Jeśli nie jesteś pewien, czy autentyczny tekst jest odpowiedni lub jeśli obawiasz się, że słownictwo jest zbyt trudne dla twoich uczniów, skopiuj go i wklej do Text Inspector. To darmowe narzędzie pozwala ocenić poziom tekstu, dopasowując słownictwo do CEFR. Pomaga ono także wybrać trudne słowa do wykorzystania podczas zajęć przed lekcją.
Ogólnie rzecz biorąc, najlepiej jest wybierać krótsze, mniej skomplikowane teksty dla uczniów o niższym poziomie zaawansowania. Artykuły opatrzone wyraźnymi zdjęciami lub ilustracjami również mogą pomóc w nadaniu kontekstu i poprawić zrozumienie.
Niekontrowersyjne tematy z ostatnich wiadomości są świetne, ponieważ uczniowie bardzo często znają historię i mają własne zdanie. Może to prowadzić do interesujących dyskusji w klasie i stwarzać wiele okazji do nauki języka.
Podobnie jak w przypadku podręczników ELT, można wykorzystać ćwiczenia przed lekturą, aby omówić skomplikowane lub nowe słownictwo. Można też zastosować wszystkie typowe ćwiczenia przewidywania, które pomogą uczniom myśleć krytycznie, ćwiczenia na rozumienie tekstu, quizy, ćwiczenia porządkowe, odgrywanie ról itp.
Na początek, zwykły nagłówek lub artykuł prasowy może zamienić się w:
Oto przykład ćwiczenia w czytaniu opartego na rozmowie, odpowiedniego dla nastolatków i dorosłych, z wykorzystaniem nagłówka i artykułu:
Przeczytaj nagłówek. Co wiemy o temacie artykułu, a co wydaje się wam zaskakujące?
Następnie, przejrzyj artykuł i spójrz na podtytuły artykułu. Jak myślisz, co się wydarzyło?
Następnie odpowiedz na poniższe pytania sprawdzające rozumienie tekstu.
Po ponownym przeczytaniu, zaznacz dziesięć nowych słów, których znaczenie chciałbyś poznać, i sprawdź je w słowniku.
Na koniec przedyskutuj z partnerem/nauczycielem: czy inwestowanie w kryptowaluty to dobry pomysł? Dlaczego tak, a dlaczego nie? Jakie są, Twoim zdaniem, plusy i minusy?
Posty w mediach społecznościowych mają tę przewagę nad artykułami prasowymi, że są bardzo krótkie. Dzięki temu łatwiej się z nimi pracuje w klasie internetowej.
Należy jednak pamiętać, że media społecznościowe to teren graniczny. Oznacza to, że nigdy nie wiadomo, co można znaleźć w sieci. Dlatego ważne jest, by nie pozwalać uczniom na swobodne korzystanie z portali społecznościowych podczas zajęć (zwłaszcza jeśli uczą się nastolatki lub młodzież).
Zamiast tego należy z wyprzedzeniem wybierać posty w mediach społecznościowych. Zazwyczaj bezpiecznie jest wybierać tweety i treści z kont marek. Tego typu treści nie są często kontrowersyjne. Można je zrzuty ekranu lub po prostu skopiować i wkleić tekst do wspólnego dokumentu.
Ograniczają Cię tylko cele nauki języka, jakie stawiają sobie Twoi uczniowie. Na przykład:
Jeśli chcesz pracować na zajęciach z filmami TikTok, staniesz się ulubionym nauczycielem swoich uczniów. Jak już jednak wspomniano, należy zachować ostrożność, pozwalając uczniom na eksplorowanie platformy podczas zajęć. Może to być rozpraszające, a nawet destrukcyjne, jeśli uczniowie stracą z oczu cel lekcji.
Dlatego zamiast wysyłać link do filmu, pobierz go za pomocą narzędzia, takiego jak Snaptik.
Po raz kolejny należy z wyprzedzeniem wybrać treść lekcji. Pamiętaj, by wybierać filmy, które są związane z zainteresowaniami uczniów lub w jakiś sposób ich zaangażują.
Przede wszystkim należy pamiętać, że same filmy nie muszą być źródłem słownictwa. Można pokazywać akrobacje, tańce, zabawne lub rozrywkowe treści - bez poczucia winy. Upewnijcie się tylko, że wasze zajęcia są skoncentrowane na języku. Oto kilka zadań:
Oto krótki przykład ćwiczenia opartego na rozmowie, odpowiedniego dla nastolatków lub młodszych uczniów, z wykorzystaniem filmu TikTok:
Krok 1: Spójrz na zrzut ekranu przedstawiający "dziecko" w restauracji typu fast food. Jak myślisz, co się dzieje?
Krok 2: Obejrzyj pierwsze 10 sekund filmu. Jakie zadanie zostało wykonane?
Krok trzeci: Dokonaj przewidywań - czy odnieśli sukces, czy porażkę?
Krok czwarty: Jaki był wynik?
Krok 5: Obejrzyj film jeszcze raz i zanotuj słownictwo, które wydało Ci się interesujące.
Krok szósty: Współpracuj z partnerem i stwórz własne wyzwanie.
Oczywiście istnieje wiele innych autentycznych przykładów tekstów, materiałów do czytania i treści multimedialnych, które można wypróbować w pracy z uczniami. Można na przykład uczyć języka angielskiego za pomocą podcastów, wywiadów telewizyjnych lub radiowych, klipów lub zwiastunów filmowych, a nawet reklam lub plakatów.
Jednym z najlepszych sposobów wprowadzenia tego typu treści jest poproszenie uczniów o ich znalezienie! Poproś uczniów, by znaleźli interesujący film, artykuł, plakat, reklamę lub inny materiał, który chcieliby wykorzystać w klasie.
Powiedz, by przesłali je z odpowiednim wyprzedzeniem przed lekcją, tak byś miał czas na przygotowanie ćwiczeń.
Mamy nadzieję, że te wskazówki podsunęły ci kilka pomysłów na następne zajęcia i zainspirowały do wykorzystania autentycznych materiałów na własnych lekcjach. Jeśli te rady okazały się pomocne, być może zainteresuje Cię również lektura Przewodnik po tym, jak uczyć dzieci online.
Na koniec zapisz się do uczyć angielskiego online w Preply już teraz!